Forum Carpe - Kommunerna i Stockholms län i samverkan

A A A

Forum Carpe - Kommunerna i Stockholms län i samverkan
  • Forum Carpe
    • Om Forum Carpe
    • Forum Carpes utbud
    • Filmer från Forum Carpe
    • Tidigare satsningar
    • Nyheter
  • Kalendarium
  • Lärande & vardagsutveckling
    • Om lärande & vardagsutveckling
    • Verktygslådan
    • Webbutbildningar
    • Från idiot till medborgare – filmerna
    • Delaktighetsmodellen, DMO
  • Yrkeskrav
    • Om Forum Carpes yrkeskrav
    • Uppdrag & yrkesroll
    • Yrkeskravspärmen
    • Material & dokumentation
  • Kontakt
Ojsan! Någonting gick fel.
  • Förutsättningar för anmälan
  • Mer om gymnasiekurser
  • Information om personuppgifter och Dataskyddsförordningen (GDPR)
  • Hur skapas Forum Carpes kurser och föreläsningar?
  • Information om personuppgifter och Dataskyddsförordningen (GDPR) gällande gymnasie- och högskolekurser

Hur skapas Forum Carpes kurser och föreläsningar?

Hur tar verksamhetsledningen reda på inom vilka områden det behövs kompetensutveckling?

Kompetensutvecklingsbehoven i forumets deltagande kommuner samlas in genom samtal, webbenkäter och regelbundna möten. I det här arbetet är de organisatoriska grupperna en särskilt viktig kontakt för verksamhetsledningen. Förfrågningar och uttalade behov från medarbetare och chefer ute i de kommunala verksamheterna används också som underlag.

De kompetensutvecklingsinsatser som har stor efterfrågan och håller hög kvalitet erbjuds på nytt.

Organisation för Forum Carpe »

Hur säkrar verksamhetsledningen upp att aktiviteterna håller en hög kvalitet?

Framför allt säkras kvaliteten genom planering och dialog med lärare och föreläsare. Deltagarna på aktiviteterna får också genomföra en utvärdering som verksamhetsledningen sammanställer och sedan har en kontinuerlig dialog om med utbildarna. I och med dialogen kan innehållet på aktiviteten ändras vid behov.

När nya kompetensutvecklingsinsatser hålls är alltid någon från forumets verksamhetsledning närvarande. Då kvalitetssäkras att innehållet har ett funktionshinderperspektiv eller social psykiatri-perspektiv, att innehållet är baserat på den senaste forskningen samt att man refererar till de senaste kunskapsstöden. En viktig del är att se till att kompetensutvecklingen har sin grund i FN:s konventioner om mänskliga rättigheter. Personer som får stöd via LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) eller SoL (socialtjänstlagen) ska stå i fokus.